Zo’n twintig jaar geleden startte ik als leerkracht in het basisonderwijs. Vanaf toen heb ik altijd gewerkt met kinderen of met ouders en professionals die met kinderen te maken hebben. Eerst als juf, vervolgens als intern begeleider, daarna als directielid en ten slotte als onderwijsadviseur.

In die tijd volgde ik verschillende opleidingen waaronder een vervolgstudie aan het Seminarium voor Orthopedagogiek en een Mediationopleiding. Ik werd Kids’ Skills ambassador en KIES-coach en behaalde m’n master Special Educational needs.

Ik wist dus best al wat over kinderen toen ik ruim twaalf jaar geleden voor de eerste keer moeder werd. Helaas bleek voor mij hetzelfde te gelden als voor de meeste andere onderwijsprofessionals; de eigen praktijk bleek een stuk weerbarstiger.

Vanaf toen ben ik me nog verder gaan verdiepen in opvoeding. Want voor het  opvoeden van mijn eigen kinderen bleek ik soms toch heel andere vaardigheden nodig te hebben, dan die ik in de jaren daarvoor geleerd had.

Omdat ik mijn kennis uit het onderwijs en ervaringen die ik opdeed tijdens de opvoeding graag wilde combineren, ben ik tien jaar geleden zelfstandig gaan werken als opvoed- en onderwijsspecialist. 

Inmiddels verzorg ik lezingen en cursussen voor zowel ouders als professionals, schrijf ik columns voor onder andere Kiind en het Belgsich Nieuwsblad en schreef ik de Opvoedkalender, het boek ‘Temperamentvolle kinderen’ en ‘Samen spelen, wat nou delen?’ en, samen met Elsbeth Teeling, Miloe van Beek en Roos Schlikker, het boek ‘Van achter het behang tot over je oren’.

En daarnaast ben ik natuurlijk moeder van drie heerlijke kinderen, waarop ik mijn eigen adviezen graag uitprobeer. Vaak met succes, maar soms ook niet. Net als iedere andere ouder.